Cílem zapojení příslušných ministerstev je identifikovat a pokud možno i ovlivnit faktory, které mají vliv na aktivní mobilitu, nebo jsou jí ovlivněny (např. dopady aktivního způsobu cestování na zdraví obyvatel). Proto lze doporučit aktualizaci strategií zapojených ministerstev s cílem identifikovat oblasti, které mají vztah k tématu aktivní mobility.
Ministerstvo dopravy
Hlavní koordinátor vládní Koncepce městské a aktivní mobility pro období 2021 - 2030. MD nabízí koordinační a metodickou pomoc, rovněž řeší legislativní otázky. MD vede pracovní skupinu zaměřenou na koordinaci rozvoje infrastruktury pro aktivní mobilitu. MD finančně podporuje výstavbu cyklistických komunikací prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.
Ministerstvo pro místní rozvoj
MMR koordinuje evropské fondy, z kterých jsou financovány rovněž cyklistické komunikace.
Ministerstvo zemědělství
Je nutné jednat s Ministerstvem zemědělství o hledání způsobu, jak podporovat výstavbu a zejména rekonstrukce účelových komunikací včetně financování.
Ministerstvo by mělo pomoci řešit následující problémy:
a) Cyklotrasa vede po pozemcích Povodí:
- 2020 = 824 865 Kč (vyměřena poměrná část od protokolárního předání staveniště z částky dané smlouvou, tj. z 1 410 750 Kč)
- 2021 = 1 455 894 Kč (částka za celý rok 2021 + inflace)
- 2022 = 1 410 750 + inflace (částka bude hrazena na základě přijaté faktury od Povodí Moravy najednou na celý rok 2022, poté by mělo dojít k vratce poměrné části - od podání žádosti na vklad služebnosti do KN)
b) Cyklotrasa vede po lesních cestách:
Dodatek:
Na základě zákona č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon) a související předpisy, dle § 58, Ochrana vodních děl, nesmí být ochranná hráz vodního díla (tzv. protipovodňová hráz) projížděna žádným vozidlem, mimo vozidel povodí. Jízdní kolo jako nemotorové vozidlo nesmí jezdit na hrázích a ani dopravní značení by mu to nemělo umožňovat. Při přípravě tohoto zákona se bral v úvahu pouze provoz motorových vozidel, ale bylo opomenuto, že cyklistická doprava má výrazně menší negativní vlivy než provoz motorových vozidel.
K podpoře plošné obsluhy území cyklistickou dopravou je možné využít procesy pozemkových úprav. Pozemkové úpravy jsou změny právního stavu pozemků, jimiž se ve veřejném zájmu prostorově a funkčně uspořádávají pozemky, scelují se nebo dělí a zabezpečuje se jimi přístupnost a využití pozemků a vyrovnání jejich hranic tak, aby se vytvořily podmínky pro racionální hospodaření vlastníků půdy. Výsledky pozemkových úprav slouží pro obnovu katastrálního aparátu a jako závazný podklad pro územní plánování. Pozemkové úpravy se řídí zákonem č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů. Realizace pozemkových úprav pak úzce souvisí i s naplňováním programu obnovy venkova, jejichž součástí je i zajištění lepší prostupnosti území vhodně zvolenou sítí polních cest, které jsou vhodné i pro cyklisty. Doporučením je, aby obce a kraje žádaly Státní pozemkový úřad o bezúplatné převody dotčených pozemků, které leží na významných cyklotrasách.
Ministerstvo životního prostředí
MŽP se dotýká oblasti udržitelné městské mobility zejména v oblasti znečištění ovzduší, a tedy v tematických strategických dokumentech, zejména v Národním programu snižování emisí ČR (NPSE, 2015), Střednědobé strategii zlepšení kvality ovzduší (do roku 2020) a Programech zlepšení kvality ovzduší (PZKO). Dalším tematickým strategickým dokumentem je Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR (2015). Je žádoucí propojit politiku udržitelné mobility ve městech s místní Agendou 21 (dále MA21, gestorem je Ministerstvo životního prostředí). Jedná se o komplexní/systémový nástroj pro udržitelný rozvoj měst.
Ministerstvo zdravotnictví
Ministerstvo zdravotnictví zahrnuje téma prevence nemocí a podpory ochrany zdraví a zvyšování zdravotní gramotnosti ve Strategickém rámci rozvoje péče o zdraví v ČR do roku 2030, konkrétně se jedná o specifický cíl 1.2 ‒ Prevence nemocí, podpora a ochrana zdraví; zvyšování zdravotní gramotnosti.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
MŠMT se tématu dopravy věnuje zejména v oblastech bezpečnosti a prevence úrazů, v Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2027 a Akční plán realizace Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2021.